Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Amânările din afacerea "Corveta multifuncțională" stârnesc mari suspiciuni

Ştire online publicată Joi, 06 Decembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

Interesul opiniei publice privind rezultatul procedurii de achiziție aferentă programului de înzestrare esențial „Corveta multifuncțională” este uriaș. Românii sunt foarte sensibili când vine vorba de securitatea țării și de dotarea armatei naționale, instituția care deține cota cea mai înaltă de încredere în rândul opiniei publice. În cazul corvetelor, preocuparea plătitorilor de taxe și impozite este justificată și prin faptul că vor trebui să scoată din buzunare 1,6 miliarde de euro.

Cotidianul „Cuget Liber” s-a străduit să-și informeze corect cititorii, solicitând informații despre derularea procedurii chiar de la autoritățile implicate. Întrucât noul termen - 15 noiembrie 2018 - privind finalizarea acesteia, anunțat de Ministerul Apărării Naționale prin comunicatul de presă din data de 26 octombrie 2018, a fost depășit, m-am adresat structurilor instituției, în mod repetat (pe 16, 19 și 23 noiembrie), solicitându-le să-mi comunice în ce stadiu se află procedura. În urma insistențelor, pe data de 4 decembrie am primit următorul răspuns din partea biroului de presă al MApN:

„Referitor la solicitarea dumneavoastră, vă transmitem următoarele informații: Achiziția corvetelor multifuncționale se derulează cu respectarea strictă a prevederilor Hotărârii de Guvern nr. 48 din 2018, prin care s-au stabilit circumstanțele, și a procedurii specifice aferente Programului de înzestrare esențial «Corvetă multifuncțională».

Stadiul procedurii de achiziție este următorul: comisia de evaluare a derulat etapa de evaluare a ofertelor tehnice și financiare depuse de operatorii economici în data de 2 octombrie 2018, iar documentele elaborate în această etapă au fost înaintate pentru a fi auditate.

La finalizarea procesului de auditare, raportul procedurii specifice de achiziție va fi supus aprobării secretarului de stat pentru armamente, iar rezultatele procedurii specifice vor fi comunicate operatorilor economici și opiniei publice, cu respectarea strictă a prevederilor procedurii specifice prevăzute de actul normativ menționat”.

Răspunsul pare liniștitor: procedura e în derulare, cu respectarea strictă a prevederilor HG nr. 48/2018. Vă propun, stimați cititori, o scurtă analiză. În anexa ce face parte integrantă din hotărârea de guvern, la litera B. punctul 6, se precizează: „Perioada de derulare a procedurii specifice nu poate depăși, în principiu, 240 de zile de la publicarea anunțului de participare.” Altfel spus, termenul de 240 de zile nu este ferm, ci… orientativ, putând fi depășit oricât doresc organizatorii procedurii.

Așa s-a și întâmplat. Termenul a fost depășit cu 48 de zile, ținând cont că anunțul de participare a fost publicat pe 26 februarie 2018.

După cum rezultă din răspunsul primit, ultima etapă a procedurii de achiziție - evaluarea ofertelor tehnice și financiare – s-a încheiat. Deci, comisia de evaluare a întocmit raportul și, în conformitate cu prevederile amintitei anexe, l-a înaintat spre auditare unei structuri specializate a Ministerului Apărării Naționale, pentru ca mai apoi să fie aprobat de către secretarul de stat pentru armamente.

În ce constă această auditare, HG nr. 48/2018 nu suflă niciun cuvânt. Drept urmare, în această fază se poate întâmpla, teoretic, orice. Auditorii pot ajunge la aceeași concluzie cu comisia de evaluare în privința câștigătorului, pot desemna alt câștigător sau pot propune anularea procedurii.

În seara zilei de 3 decembrie, Gabriel Leș - noul ministru al Apărării a declarat următoarele despre achiziția corvetelor: „Suntem în termen. Până în 12 ianuarie putem lua decizia. Pot fi ambele variante, o anulăm sau o încredințăm”.

Declarațiile guvernanților, amânările și prelungirea procedurii au stârnit numeroase suspiciuni, privind corectitudinea acesteia. Traian Băsescu, fostul președinte al României, susține, într-o postare pe Facebook, că: „Mihai Fifor (ministrul Apărării – n.n.) a preferat să demisioneze înainte de anunțarea rezultatului licitației, pentru a nu fi parte a mizeriei puse la cale de Daddy. Și uite așa, pe banii noștri, ne-am mai făcut rost de un scandal marca Dragnea, care vine, vine, vine...”

Site-ul www.b1.ro a publicat articolul „Rezultatul controversatei licitații de 1,6 miliarde de euro pentru corvete, ținut secret de autorități: Interesul lui Dragnea și lobby-ul agresiv făcut de olandezi”, în care se afirmă că ordinea prețurilor oferite în cadrul procedurii ar fi următoarea: „Fincantieri a oferit 1,34 miliarde de euro, Damen - 1,255 miliarde de euro și Naval Grup - 1,2 miliarde de euro.” În continuare se spune: „Dacă se merge pe varianta cea mai profitabilă pentru statul român, atunci francezii de la Naval ar fi câștigătorii. Astfel, Damen care a investit într-un lobby puternic și care este și favorita lui Dragnea ar pierde licitația”.

Fiindcă veni vorba de Damen, trebuie făcute câteva precizări. Fosta companie Daewoo – Mangalia Heavy Industries, în care statul român, prin intermediul Șantierului Naval 2 Mai, deținea 49% din acțiuni și în care Damen a cumpărat pachetul de 51% din acțiuni, de la sud-coreeni, a devenit, între timp, Damen Shipyards Mangalia.

Potrivit adresei nr. 113949 din 4 decembrie 2018, a Oficiului Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Constanța, certificatul de înregistrare a companiei Damen Shipyards Mangalia, în registrul comerțului, a fost emis pe data de 21 noiembrie 2018. Structura acționariatului acesteia este următoarea: Șantierul Naval 2 Mai a devenit acționar majoritar, cu o cotă de 51% din capitalul social, iar Damen Holding B.V a devenit acționar minoritar, cu o cotă de 49%. Extrem de ciudat este faptul că, deși statul român a preluat controlul companiei, aceasta a fost rebotezată cu nume olandez. Cum explică Guvernul și Ministerul Economiei această anomalie?

Stimați cititori, în lumea afacerilor nimic nu e pe gratis, totul are un preț. Care este adevăratul preț pe care trebuie să îl achite statul român în această afacere, pentru diferența de 2% din acțiuni primită de la Damen? Să fie vorba de contractul pentru construcția celor patru corvete? Oare din cauză că nu a ieșit cine trebuia, se prelungește atât de mult procedura de achiziție?

PUBLICITATE
Citeşte şi
Ministrul Apărării Naționale, Mihai Fifor, a declarat joi, după participarea la ceremonialul militar și religios organizat la Monumentul de la Păuliș cu ocazia Zilei Armatei ...
Ministerul Apărării Naționale a dat publicității un comunicat de presă legat de tragedia petrecută în Gara din Alba Iulia, vineri dimineața, în care un militar ...
O comisie va cerceta cauzele producerii accidentului în urma căruia un militar și-a pierdut viața în gara din Alba Iulia, în timp ce descărca vehicule militare pentru parada de 1 ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Ministerul Finanțelor Publice a publicat un proiect de Ordin pentru aprobarea procedurii de aplicare a măsurilor de restructurare a obligațiilor bugetare restante la 31 decembrie ...
Ministerul Agriculturii a anunțat, vineri, că a prelevat 2080 probe din piețe, atât fructe cât și legume, iar o primă concluzie este aceea că produsele românești nu depășesc ...
Ministrul Turismului, Bogdan Trif, s-a declarat nemulțumit că primarii localităților unde există stațiuni balneoclimaterice nu au depus proiecte cu finanțare de la ...
Carlo Pignoloni, manager al operațiunilor Enel Green Power în Italia, va prelua, începând de joi, funcția de Country Manager al Enel România, înlocuindu-l pe Georgios Stassis ...
Ministerul Finanțelor Publice actualizează conținutul Declarației 112 privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale și impozitului pe venit și evidența nominală a ...
Șansele ca Hidroelectrica să fie listată anul viitor la bursă sunt destul de mari, iar procesul ar putea fi finalizat până în septembrie 2020, a declarat, ieri, Bogdan Badea ...
Prin programele Diaspora Start-up, România Start-up Plus și Start-Up Nation au fost create 8.715 de firme care au beneficiat de fonduri europene, a afirmat, ieri, ministrul ...
Doar Parlamentul mai poate modifica Ordonanța de Urgență 114/2018 și Legea offshore și nu există niciun fel de intenție la nivelul Guvernului de a face acest lucru, a declarat ...
Contractul pentru terminalul de pasageri al „Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav” a fost semnat ieri de către Consiliulul Județean Brașov, informează Bună Ziua ...
Reprezentanții Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța au transmis, ieri, că traficul total de mărfuri în porturile maritime ...
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează că pentru obținerea vizei aferente anului 2018, rentierii agricoli se mai pot prezenta până la data de 2 ...
KMG International a instalat în rețeaua de stații Rompetrol din România cutia de donații „KindTap“, un device inovator ce permite clienților să ...
Jumătate dintre utilizatorii de Internet din Uniunea Europeană și-au rezervat online locurile de cazare sau călătoriile în anul 2017, pe ultimele locuri fiind bulgarii și românii ...
Vești proaste pentru milioane de șoferi. Asigurările auto obligatorii sunt tot mai scumpe și prețurile vor mai crește, spun specialiștii.Tarifele s-au mărit cu aproape 10% în ...
Banca Națională a României (BNR) a afișat, ieri, un curs de 4,7305 lei pentru un euro, în creștere cu 0,21 bani (+0,04%) față de cotația anterioară, de 4,7284 lei/euro. De ...
Lucrările de construcții în România au înregistrat o creștere de 23,3% în luna iunie 2019, comparativ cu iunie 2018, acesta fiind cel mai mare ritm anual de creștere a lucrărilor ...
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a elaborat primul raport privind stabilitatea financiară a piețelor pe care le reglementează și supraveghează, respectiv piața ...
Seceta pedologică moderată, puternică și chiar extremă se va semnala, în următoarea săptămână, în majoritatea regiunilor agricole unde se cultivă porumb, arată prognoza ...
Producătorul național de gaze, Romgaz, analizează posibilitatea de a intra în acționariatul companiei care realizează terminalul de gaz natural lichefiat (LNG) de la ...
Persoanele fizice care vor să-și caseze un autoturism mai vechi de opt ani pot merge la producătorii validați pentru a accesa „Rabla Clasic“, ca urmare a suplimentării ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva