Alarmă în shipping-ul internațional! Numărul marinarilor răpiți de pirați este în creștere

1413
Alarmă în shipping-ul internațional! Numărul marinarilor răpiți de pirați este în creștere - alarmainshippingulinternationaln-1581374638.jpg

Articole de la același autor

Numărul navigatorilor răpiți de pirați în Golful Guineea a crescut cu peste 50% în 2019, iar anul 2020 a debutat cu o escaladare a violenței, jafului armat și răpirilor, a anunțat Camera Internațională de Transport (ICS). 




Criza din zonă se adâncește - pirații sunt tot mai îndrăzneți și iau tot mai mulți ostatici. Întrucât bandiții sunt tot mai violenți, în timpul atacurilor și al captivității se înregistrează decese în rândul navigatorilor și personalului militar. 


În 2019, peste 90% din numărul cazurilor de răpire consemnate pe mările și oceanele lumii au avut loc în Golful Guineea. Marea majoritate a atacurilor au fost îndreptate împotriva transportului maritim din apele teritoriale nigeriene.
 
De-a lungul anilor, pirații nigerieni și-au schimbat tactica: au trecut de la jefuirea încărcăturii tancurilor petroliere la răpirea echipajelor în scopul încasării răscumpărării. Fenomenul a devenit o adevărată industrie. 


Măsurile de securitate sunt destul de firave. Au fost instituite "zone de ancoraj sigure" în câteva porturi, dar forțele navale locale au o capacitate de acțiune redusă. 


Spre comparație, apele Somaliei, în care pirații făceau legea în urmă cu șapte – opt ani, se află sub controlul forțelor navale de securitate internaționale. Acestea au reușit să descurajeze fenomenul pirateriei în Golful Aden și pe coasta Somaliei.
Deși Nigeria își îmbunătățește capacitatea de securitate maritimă prin programe precum Deep Blue Project, rezultate reale în combaterea pirateriei pe mare, capturarea și urmărirea penală a piraților se lasă așteptate.


Apel la sprijinul comunității internaționale
Camera Internațională de Transport face apel la comunitatea internațională să răspundă amenințărilor la viața și siguranța navigatorilor, sprijinind Nigeria să rezolve rapid această situație intolerabilă. ICS consideră că ar trebui acordată asistență practică și eficientă țărilor costiere din Golful Guineea pentru a-și îmbunătăți sistemul de securitate maritimă, pentru ca forțele navale din regiune să fie pregătite să răspundă la incidentele de piraterie.


Dar ceea ce nimeni nu vrea să recunoască deschis este faptul că zona Golfului Guineea a devenit un focar al pirateriei cu sprijinul autorităților din regiune. Acestea au tolerat fenomenul, n-au acționat la timp pentru a-l stârpi din fașă și, în continuare, nu iau cele mai eficiente măsuri. Acest comportament nu poate fi explicat decât prin fenomenul corupției. Dacă autoritățile ar vrea cu adevărat să stârpească flagelul pirateriei ar trebui să instituie un control riguros asupra tuturor ambarcațiunilor. Astfel, pirații nu ar mai putea lansa atacuri pe mare asupra navelor. 


Nigeria - polul pirateriei pe mare
Potrivit Biroului Maritim Internațional, în anul 2019, pe mările și oceanele lumii au avut loc 162 de incidente de piraterie, cu 19,4% mai puține decât în 2018, când au fost consemnate 201 cazuri. Raportul pe anul 2019 arată că 134 de navigatori au fost răpiți și luați ostateci în 19 incidente, creșterea numărului răpirilor fiind fără precedent.


Atacurile piraterești din zona de coastă a Nigeriei s-au redus de la 48 în 2018 la 35 în 2019, iar în apele Indoneziei, de la 36 la 25. În Peru, numărul atacurilor s-a diminuat de la 10 la 4. 


Continentul african conduce în topul pirateriei pe mare cu 71 incidente, fiind urmat de Asia de Sud-Est cu 53 incidente, America de Sud cu 29 incidente, Asia de Est cu 5 cazuri și sub-continentul indian cu 4 cazuri.


Terorismul și disputele politice
Specialiștii din domeniul securității maritime atenționează că fenomenul pirateriei nu este singura sursă de risc major pentru shipping-ul internațional. Navigația se confruntă cu amenințările teroriste, alimentate de tensiunile politice din diferite zone ale lumii. Disputele politice și teritoriale dintre state constituie o altă sursă de risc pentru navigația comercială, așa cum s-a întâmplat, în 2019, în Golful Persic. În sfârșit, exodul maritim al populației care se refugiază din focarele de război, spre Europa, reprezintă o altă sursă de amenințare la adresa securității navigației. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.7373 secunde