Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Acțiune disperată a europarlamentarilor români pentru deblocarea Dunării

Ştire online publicată Marţi, 13 Martie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

Cincisprezece europarlamentari români îi cer Comisiei Europene, printr-o scrisoare deschisă să deblocheze lucrările de dragare a Dunării. Iată mesajul:
Scrisoare deschisă către Președintele Comisiei, Comisarul pentru Transport și Președintele Comisiei pentru Transport și Turism din Parlamentul European

Bruxelles, 13 martie 2018

Domnului Președinte al Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker,

Doamnei Comisar pentru Transport, Violeta Bulc,

Doamnei Președinte al Comisiei pentru Transport și Turism din Parlamentul European, Karima Delli,

Vă adresăm această scrisoare deschisă pentru a veni în sprijinul stakeholderilor români din sectorul de navigație maritim și fluvial. Prin această scrisoare ne exprimăm îngrijorarea cu privire la neefectuarea operațiunilor de dragaj de-a lungul părții navigabile a Dunării dintre România și Bulgaria. Lipsa disponibilității de colaborare manifestate de partea bulgară în vederea remedierii acestei situații are consecințe grave asupra întregului sistem de transport european și asupra economiilor statelor membre.
Conform numeroaselor documente ale Comisiei, inclusiv a Cărții albe – foaie de parcurs pentru un spațiu european unic al transporturilor, din anul 2011, există două obiective cheie pentru sectorul de transporturi: 1) asigurarea unei infrastructuri competitive și 2) eliminarea blocajelor fizice și administrative. În acest sens dragarea, adică operațiunea de îndepărtare a sedimentelor și depunerilor subacvatice în vederea curățării segmentelor navigabile pentru a permite efectuarea transportului fluvial, reprezintă o activitate esențială în atingerea acestor obiective.

Deși și-au luat în repetate rânduri angajamentul să asigure o întreținere corespunzătoare a Dunării, autoritățile bulgare au eșuat lamentabil în atingerea acestui scop, blocând indirect accesul Cargo în și din Europa. Din acest motiv, industria românească a înregistrat pierderi semnificative care au rezultat din creșterea prețurilor operațiunilor de transport pentru produse agricole și materii prime, contribuind în aceleași timp și la reducerea activităților turistice în Delta Dunării. Nu în ultimul rând, lipsa predictibilității navigației interne a condus la redirecționarea transportului materiilor și mărfurilor ce puteau fi transportate pe Dunăre către alte porturi europene, lărgind decalajul de dezvoltare dintre vest și est.

În calitatea noastră de reprezentanți ai României în Parlamentul European, considerăm că această situație nu este doar îngrijorătoare, ci și inacceptabilă. Vrem să subliniem faptul că lipsa dragajului nu este o problemă regională românească, ci în primul rând una europeană care afectează piața unică. Dunărea este unul dintre cele mai mari fluvii din Europa, din lungimea căruia jumătate, adică 1100 km, străbate România. Trebuie subliniat faptul că Dunărea reprezintă atât un punct de intrare în inima Europei, cât și un punct de referință de-a lungul mai multor axe strategice. De asemenea, în contextul discuțiilor care au loc pentru dezvoltarea unui sistem de transport modern și sustenabil, navigația internă reprezintă una din cele mai curate alternative și este crucială în implementarea țelurilor noastre multimodale.

Până în acest moment, autoritățile române au făcut numeroase încercări de a rezolva aceste probleme prin negocieri bilaterale. Acestea au încercat să-și abordeze omologii bulgari în mai multe ocazii, inclusiv la nivel european, printre altele pe parcursul zilelor TEN-T din Rotterdam în anul 2016 și la întâlnirea miniștrilor de transport din Luxembourg în anul 2012. În final, autoritățile române au efectuat din proprie inițiativă și pe cheltuiala lor operațiuni de dragaj. Aceste încercări nu au condus însă nicăieri, iar dialogul a fost suspendat. De asemenea, nu am primit încă nicio rezoluție concretă privind notificările formale și informale pe care noi, în calitate de membrii ai Parlamentului European, le-am transmis în repetate rânduri Comisiei.
Prin urmare considerăm că aceasta nu mai reprezintă o problemă bilaterală. Ca atare, intenția noastră este să ridicăm din nou această problemă la nivel european și să solicităm o intervenție promptă a instituțiilor europene în rezolvarea acestei chestiuni de mare importanță pentru sectoarele de transport și turism. Autoritățile române și stakeholderii sunt dispuși să inițieze dialogul și să susțină partea bulgară în îndeplinirea obligațiilor lor privind dragarea sectoarelor navigabile ale Dunării. Ne bazăm pe sprijinul dumneavoastră.

Cu deosebită considerație,
Ana-Claudia Țapardel
Dan Nica
Ioan Mircea Pașcu
Doru-Claudian Frunzulică
Maria Grapini
Emilian Pavel
Răzvan Popa
Daciana Sârbu
Claudiu Ciprian Tănăsescu
Damian Drăghici
Gabriela Zoană
Andi Cristea
Victor Boștinaru
Ramona Mănescu
Norica Nicolai 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Doi migranți au murit înecați, iar alți patru sunt în continuare dați dispăruți după un naufragiu petrecut, pe 8 septembrie, pe Dunăre, în apele teritoriale bulgare, a anunțat ...
Diferența de 40% dintre pensiile femeilor și bărbaților trebuie diminuată, consideră parlamentarii europeni. Problema face obiectul sesiunii plenare a Parlamentului ...
O operațiune complicată de căutare și salvare a avut loc, sâmbătă, pe Dunăre, în dreptul localității Coronini din Caraș-Severin. Doi soți și copiii lor, între care și unul de ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) a anunțat că a luat la cunoștiință de pe pagina de internet a Terra Turism, prin anunțul publicat vineri, că agenția de turism va ...
Transportul de linie cu nave ro-ro între Turcia și România ar putea fi reluat, în viitorul apropiat. Compania Ekol Logistics din Istanbul este în discuții avansate cu ...
Prezent la deschiderea Salonului Nautic și Auto - Tomis Yacht, primarul municipiului Constanța a răspuns întrebărilor ziarului „Cuget liber”:- Domnule primar, vă ...
În 2010, la conferința de la Manila, Organizația Maritimă Internațională (IMO) a instituit Ziua Navigatorilor. Aceasta este sărbătorită, în fiecare an, pe 25 iunie ...
Vreți să cumpărați, ieftin, un apartament, un teren sau o mașină? Nu vă rămâne decât să participați la licitațiile Fiscului. Cei interesați trebuie ...
Compania TAROM a anunțat sâmbătă întârzieri pe toate cursele din cauza indisponibilității sistemului (DCS) SITA, la nivel global.Operațiunile de Check-In și ...
Centrul Enterprise Europe Network din cadrul Camerei de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța și firma de avocatură Nestor Nestor ...
Prezent la masa rotundă „Portul Constanța pe Drumul Mătăsii“, Emil Constantinescu, fostul președinte al României, a răspuns întrebărilor ziarului ...
Cea de-a doua ediție a mesei rotunde „Portul Constanța pe Drumul Mătăsii“, găzduită vineri, 22 iunie 2018, de Gara Maritimă, i-a pus față în ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 22 iunie 2018, euro a cedat 0,0009 lei, variația fiind de ...
Cu o vechime de peste 20 de ani, aeronavele „Transilvania” și „Moldova” ale Tarom au fost vândute liniilor aeriene armene, Armenia Airways, companie ...
Comisia de negociere alcătuită din reprezentanți ai Ministerului Economiei și ai Șantierului Naval 2 Mai Mangalia a finalizat negocierile pentru contractul de ...
KazMunayGas, compania națională de petrol și gaze din Kazahstan, care este unicul acționar al KMG International (fostul Rompetrol Grup) și-a exprimat ...
joi, 21 iunie Economia, pe scurt
CCIR: Mihai Daraban - președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), a participat, în perioada 20 - 21 iunie 2018, la întâlnirea șefilor ...
Agenții economici care în exercițiul financiar precedent au înregistrat o cifră de afaceri mai mare de 220.000 de lei vor fi obligați să întocmească raportări ...
La debut de sezon estival, portul Tomis începe să prindă viață. Restaurantele de pe cheuri încep să se umple de localnici și turiști, căci peștele proaspăt ...
În data de 21 iunie 2018, la ora 14,30, în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de OMV Petrom. Se înregistraseră ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 21 iunie 2018, la ora 14,40 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 73,60 dolari pe ...
Francul elvețian preia conducerea în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 21 iunie 2018 ...
Dolarul recuperează teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 21 iunie 2018, de pe piața bancară s-au încheiat cu aprecierea cu 0,0170 ...
Social Eveniment Sport
Cultură-Educație Politică Economie
Actual Fun Arhiva