Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Acțiune disperată a europarlamentarilor români pentru deblocarea Dunării

Ştire online publicată Marţi, 13 Martie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

Cincisprezece europarlamentari români îi cer Comisiei Europene, printr-o scrisoare deschisă să deblocheze lucrările de dragare a Dunării. Iată mesajul:
Scrisoare deschisă către Președintele Comisiei, Comisarul pentru Transport și Președintele Comisiei pentru Transport și Turism din Parlamentul European

Bruxelles, 13 martie 2018

Domnului Președinte al Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker,

Doamnei Comisar pentru Transport, Violeta Bulc,

Doamnei Președinte al Comisiei pentru Transport și Turism din Parlamentul European, Karima Delli,

Vă adresăm această scrisoare deschisă pentru a veni în sprijinul stakeholderilor români din sectorul de navigație maritim și fluvial. Prin această scrisoare ne exprimăm îngrijorarea cu privire la neefectuarea operațiunilor de dragaj de-a lungul părții navigabile a Dunării dintre România și Bulgaria. Lipsa disponibilității de colaborare manifestate de partea bulgară în vederea remedierii acestei situații are consecințe grave asupra întregului sistem de transport european și asupra economiilor statelor membre.
Conform numeroaselor documente ale Comisiei, inclusiv a Cărții albe – foaie de parcurs pentru un spațiu european unic al transporturilor, din anul 2011, există două obiective cheie pentru sectorul de transporturi: 1) asigurarea unei infrastructuri competitive și 2) eliminarea blocajelor fizice și administrative. În acest sens dragarea, adică operațiunea de îndepărtare a sedimentelor și depunerilor subacvatice în vederea curățării segmentelor navigabile pentru a permite efectuarea transportului fluvial, reprezintă o activitate esențială în atingerea acestor obiective.

Deși și-au luat în repetate rânduri angajamentul să asigure o întreținere corespunzătoare a Dunării, autoritățile bulgare au eșuat lamentabil în atingerea acestui scop, blocând indirect accesul Cargo în și din Europa. Din acest motiv, industria românească a înregistrat pierderi semnificative care au rezultat din creșterea prețurilor operațiunilor de transport pentru produse agricole și materii prime, contribuind în aceleași timp și la reducerea activităților turistice în Delta Dunării. Nu în ultimul rând, lipsa predictibilității navigației interne a condus la redirecționarea transportului materiilor și mărfurilor ce puteau fi transportate pe Dunăre către alte porturi europene, lărgind decalajul de dezvoltare dintre vest și est.

În calitatea noastră de reprezentanți ai României în Parlamentul European, considerăm că această situație nu este doar îngrijorătoare, ci și inacceptabilă. Vrem să subliniem faptul că lipsa dragajului nu este o problemă regională românească, ci în primul rând una europeană care afectează piața unică. Dunărea este unul dintre cele mai mari fluvii din Europa, din lungimea căruia jumătate, adică 1100 km, străbate România. Trebuie subliniat faptul că Dunărea reprezintă atât un punct de intrare în inima Europei, cât și un punct de referință de-a lungul mai multor axe strategice. De asemenea, în contextul discuțiilor care au loc pentru dezvoltarea unui sistem de transport modern și sustenabil, navigația internă reprezintă una din cele mai curate alternative și este crucială în implementarea țelurilor noastre multimodale.

Până în acest moment, autoritățile române au făcut numeroase încercări de a rezolva aceste probleme prin negocieri bilaterale. Acestea au încercat să-și abordeze omologii bulgari în mai multe ocazii, inclusiv la nivel european, printre altele pe parcursul zilelor TEN-T din Rotterdam în anul 2016 și la întâlnirea miniștrilor de transport din Luxembourg în anul 2012. În final, autoritățile române au efectuat din proprie inițiativă și pe cheltuiala lor operațiuni de dragaj. Aceste încercări nu au condus însă nicăieri, iar dialogul a fost suspendat. De asemenea, nu am primit încă nicio rezoluție concretă privind notificările formale și informale pe care noi, în calitate de membrii ai Parlamentului European, le-am transmis în repetate rânduri Comisiei.
Prin urmare considerăm că aceasta nu mai reprezintă o problemă bilaterală. Ca atare, intenția noastră este să ridicăm din nou această problemă la nivel european și să solicităm o intervenție promptă a instituțiilor europene în rezolvarea acestei chestiuni de mare importanță pentru sectoarele de transport și turism. Autoritățile române și stakeholderii sunt dispuși să inițieze dialogul și să susțină partea bulgară în îndeplinirea obligațiilor lor privind dragarea sectoarelor navigabile ale Dunării. Ne bazăm pe sprijinul dumneavoastră.

Cu deosebită considerație,
Ana-Claudia Țapardel
Dan Nica
Ioan Mircea Pașcu
Doru-Claudian Frunzulică
Maria Grapini
Emilian Pavel
Răzvan Popa
Daciana Sârbu
Claudiu Ciprian Tănăsescu
Damian Drăghici
Gabriela Zoană
Andi Cristea
Victor Boștinaru
Ramona Mănescu
Norica Nicolai 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Autoritățile române nu luaseră până ieri, la ora 12:30, o decizie privind suspendarea navigației pe Dunăre. Cu sau fără interdicție, convoaiele de nave n-au avut curaj să iasă din ...
O femeie a fost scoasă dintre sloiuri după ce a căzut în apele înghețate ale Dunării, la Galați. Martorii de pe mal care au urmărit cu sufletul la gură operațiunea au aplaudat ...
Una dintre persoanele care se aflau în mașina căzută sâmbătă în Dunăre a fost găsită de autoritățile sârbești.'Este vorba de femeia din mașină, în vârstă de 42 ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
​Ministrul de Finanțe, Eugen Teodorovici, prezintă modificările de taxe și impozite pentru 2019. Potrivit documentului elaborat de finanțe, Guvernul va ...
Peste 60.000 de echipamente electrice și electronice de uz casnic folosite vor fi înlocuite cu altele noi, cu consum redus de energie, prin intermediul Programului „Rabla ...
Aplicația pentru înscrierea în programul Start-Up Nation 2018 se deschide în data de 27 decembrie 2018 și va fi disponibilă timp de 30 de zile lucrătoare, informează Ministerul ...
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează că, în perioada 17 - 21 decembrie, centrele județene și al municipiului București APIA vor efectua ...
Nicio variantă a noii contribuții care urma să înlocuiască taxa auto nu a fost găsită până la ora actuală, iar până la găsirea unei formule finale va mai dura, a declarat, ieri ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Șeful Băncii Naționale a României își explică refuzul printr-o scrisoarea adresată senatorului ALDE Daniel Zamfir. Acesta îl chemase marți, la audieri, pe ...
Cu un stil nou, tehnologie nouă și un nou nume, Skoda Scala redefinește complet segmentul automobilelor compacte al mărcii cehești. Scala, numele pe măsură, provine din latină ...
Proiectul noii Legi a pensiilor, care aproape dublează cheltuielile publice cu pensiile până în 2021, respectiv le crește cu peste 130% până în 2022, nu este sustenabil, întrucât ...
ieri, ora 19:17 Pulsul economiei
În primele zece luni din 2018, comparativ cu perioada similară a anului precedent, cifra de afaceri din serviciile prestate în principal întreprinderilor, serie brută, a crescut ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
duminica, 16 decembrie Pulsul economiei
În primele zece luni din 2018, volumul lucrărilor de construcții, ca serie brută, a scăzut cu 4,1%, comparativ cu perioada similară a anului precedent. Lucrările de ...
Consiliul de coordonare al Federației „Solidaritatea Sanitară” a decis mobilizarea pentru proteste în situația în care Guvernul va adopta o ordonanță de ...
O explozie a zguduit o navă de aprovizionare legată lângă tancul de gaze lichefiate „Gas Infinity”. Incidentul a avut loc pe 14 decembrie 2018, în zona de ancoraj Batu ...
„În fiecare an, sute de marinari apelează la ajutorul Sindicatului Liber al Navigatorilor. Unii vin cu probleme reale, grave sau mai puțin grave, alții cu false ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În primele zece luni din 2018, comparativ cu perioada similară a anului precedent, cifra de afaceri din serviciile prestate în principal întreprinderilor, serie brută, a crescut ...
În primele zece luni din 2018, volumul lucrărilor de construcții, ca serie brută, a scăzut cu 4,1%, comparativ cu perioada similară a anului precedent. Lucrările de ...
Cu ocazia sărbătorilor de Crăciun, conform tradiției din ultimii 29 de ani, moșul vine încărcat de cadouri pentru copiii navigatorilor - membri ai Sindicatul Liber al ...
vineri, 14 decembrie Pulsul economiei
Începând cu data de 11 decembrie 2018, a fost demarată autorizarea la plată a fermierilor care au solicitat, în cadrul Campaniei 2018, sprijin cuplat în sectorul zootehnic, a ...
Social Eveniment Sport
Cultură-Educație Politică Economie
Actual Fun Arhiva