Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Acțiune disperată a europarlamentarilor români pentru deblocarea Dunării

Ştire online publicată Marţi, 13 Martie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

Cincisprezece europarlamentari români îi cer Comisiei Europene, printr-o scrisoare deschisă să deblocheze lucrările de dragare a Dunării. Iată mesajul:
Scrisoare deschisă către Președintele Comisiei, Comisarul pentru Transport și Președintele Comisiei pentru Transport și Turism din Parlamentul European

Bruxelles, 13 martie 2018

Domnului Președinte al Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker,

Doamnei Comisar pentru Transport, Violeta Bulc,

Doamnei Președinte al Comisiei pentru Transport și Turism din Parlamentul European, Karima Delli,

Vă adresăm această scrisoare deschisă pentru a veni în sprijinul stakeholderilor români din sectorul de navigație maritim și fluvial. Prin această scrisoare ne exprimăm îngrijorarea cu privire la neefectuarea operațiunilor de dragaj de-a lungul părții navigabile a Dunării dintre România și Bulgaria. Lipsa disponibilității de colaborare manifestate de partea bulgară în vederea remedierii acestei situații are consecințe grave asupra întregului sistem de transport european și asupra economiilor statelor membre.
Conform numeroaselor documente ale Comisiei, inclusiv a Cărții albe – foaie de parcurs pentru un spațiu european unic al transporturilor, din anul 2011, există două obiective cheie pentru sectorul de transporturi: 1) asigurarea unei infrastructuri competitive și 2) eliminarea blocajelor fizice și administrative. În acest sens dragarea, adică operațiunea de îndepărtare a sedimentelor și depunerilor subacvatice în vederea curățării segmentelor navigabile pentru a permite efectuarea transportului fluvial, reprezintă o activitate esențială în atingerea acestor obiective.

Deși și-au luat în repetate rânduri angajamentul să asigure o întreținere corespunzătoare a Dunării, autoritățile bulgare au eșuat lamentabil în atingerea acestui scop, blocând indirect accesul Cargo în și din Europa. Din acest motiv, industria românească a înregistrat pierderi semnificative care au rezultat din creșterea prețurilor operațiunilor de transport pentru produse agricole și materii prime, contribuind în aceleași timp și la reducerea activităților turistice în Delta Dunării. Nu în ultimul rând, lipsa predictibilității navigației interne a condus la redirecționarea transportului materiilor și mărfurilor ce puteau fi transportate pe Dunăre către alte porturi europene, lărgind decalajul de dezvoltare dintre vest și est.

În calitatea noastră de reprezentanți ai României în Parlamentul European, considerăm că această situație nu este doar îngrijorătoare, ci și inacceptabilă. Vrem să subliniem faptul că lipsa dragajului nu este o problemă regională românească, ci în primul rând una europeană care afectează piața unică. Dunărea este unul dintre cele mai mari fluvii din Europa, din lungimea căruia jumătate, adică 1100 km, străbate România. Trebuie subliniat faptul că Dunărea reprezintă atât un punct de intrare în inima Europei, cât și un punct de referință de-a lungul mai multor axe strategice. De asemenea, în contextul discuțiilor care au loc pentru dezvoltarea unui sistem de transport modern și sustenabil, navigația internă reprezintă una din cele mai curate alternative și este crucială în implementarea țelurilor noastre multimodale.

Până în acest moment, autoritățile române au făcut numeroase încercări de a rezolva aceste probleme prin negocieri bilaterale. Acestea au încercat să-și abordeze omologii bulgari în mai multe ocazii, inclusiv la nivel european, printre altele pe parcursul zilelor TEN-T din Rotterdam în anul 2016 și la întâlnirea miniștrilor de transport din Luxembourg în anul 2012. În final, autoritățile române au efectuat din proprie inițiativă și pe cheltuiala lor operațiuni de dragaj. Aceste încercări nu au condus însă nicăieri, iar dialogul a fost suspendat. De asemenea, nu am primit încă nicio rezoluție concretă privind notificările formale și informale pe care noi, în calitate de membrii ai Parlamentului European, le-am transmis în repetate rânduri Comisiei.
Prin urmare considerăm că aceasta nu mai reprezintă o problemă bilaterală. Ca atare, intenția noastră este să ridicăm din nou această problemă la nivel european și să solicităm o intervenție promptă a instituțiilor europene în rezolvarea acestei chestiuni de mare importanță pentru sectoarele de transport și turism. Autoritățile române și stakeholderii sunt dispuși să inițieze dialogul și să susțină partea bulgară în îndeplinirea obligațiilor lor privind dragarea sectoarelor navigabile ale Dunării. Ne bazăm pe sprijinul dumneavoastră.

Cu deosebită considerație,
Ana-Claudia Țapardel
Dan Nica
Ioan Mircea Pașcu
Doru-Claudian Frunzulică
Maria Grapini
Emilian Pavel
Răzvan Popa
Daciana Sârbu
Claudiu Ciprian Tănăsescu
Damian Drăghici
Gabriela Zoană
Andi Cristea
Victor Boștinaru
Ramona Mănescu
Norica Nicolai 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Operațiunile de căutare a mașinii căzute în Dunăre, în dreptul localității Coronini din județul Caraș-Severin, în care s-ar afla o familie cu doi copii, au fost reluate.Potrivit ...
Știrea că iarna vine mai devreme le dă fiori de gheață portuarilor. Se gândesc cu groază că șoselele și liniile ferate vor fi, din nou, blocate, că nu se va mai putea circula pe ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 21 septembrie 2018, euro a câștigat 0,0040 lei, variația ...
Comisia Europeană invită părțile interesate să transmită observații privind angajamentele comunicate de compania Transgaz, ca răspuns la preocupările în materie de ...
Guvernul României se pregătește pentru preluarea președinției Strategiei Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării, începând din luna noiembrie 2018, a declarat ...
ieri, ora 17:04 Pulsul economiei
România ocupă locul al treilea din UE la producția de gaze naturale (după Țările de Jos și Regatul Unit) și are rezerve semnificative de gaze, ținând ...
Ajutorul de stat pentru reducerea accizei la motorină în agricultură a fost suplimentat printr-o hotărâre de guvern. În urma cererilor depuse la APIA, s-a constatat necesitatea ...
Strategia energetică a României pentru perioada 2018 - 2030, cu perspective până în 2050 este, de departe, cel mai important document pentru evoluția viitoare a economiei ...
În data de 21 septembrie 2018, la ora 15,15, în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de OMV Petrom. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere. Pe data de 21 septembrie 2018, la ora 15,10 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de ...
Francul elvețian preia conducerea în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 21 septembrie ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 21 septembrie 2018, euro a câștigat 0,0040 lei, variația ...
Dolarul pierde teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 21 septembrie 2018, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0226 ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 20 septembrie 2018, euro a cedat 0,0005 lei, variația fiind ...
L Noua strategie va favoriza portul ConstanțaComisia Europeană și înaltul reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate au adoptat o ...
joi, 20 septembrie Pulsul economiei
Ministerul Energiei a solicitat convocarea Adunării generale a acționarilor companiei Oil Terminal din Constanța, pe data de 10 noiembrie 2018. În calitate de ...
La propunerea lui Mihai Daraban - președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Colegiul de conducere al instituției, reunit în ziua de 19 ...
România se confruntă cu cea mai cruntă criză a forței de muncă din istoria sa. Un deficit atât de mare de brațe de muncă nu s-a mai întâlnit nici în anii ’60 ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În data de 20 septembrie 2018, la ora 16,0, în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de OMV Petrom. Se înregistraseră ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scăzut. Pe data de 20 septembrie 2018, la ora 15,10 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 79,12 ...
Social Eveniment Sport
Cultură-Educație Politică Economie
Actual Fun Tehnologie
Arhiva