Programe supraîncărcate pentru elevi. „Muncesc mai mult decât un adult“

de Andreea PERHAIȚĂ Marţi, 22 Octombrie 2019 1134
Elevii români aproape că nu mai au copilărie, iar timp să facă un sport nu le rămâne aproape deloc, de joacă… prea puțin. Sunt toată ziua între școală, meditații, teme. Cei de la gimnaziu, nu mai au loc în programul lor nici de alte activități extrașcolare. Cu toate acestea, rezultatele lor, conform studiilor europene, par să fie din ce în ce mai scăzute.


Cu un sistem în continuă reformă, cu schimbări de la an la an, programe scrise pe genunchi, calendare nestatornice, școala românească pare că eșuează. Pe măsură ce copiii sunt tot mai încărcați și obosiți, învață tot mai puțin. În goana după note, după medii mari la clasă, medii mari la examenele naționale, cunoștințele lor par, în realitate să se subțieze, dar, și mai grav, le este afectată sănătatea.


„În clasele mici, îi ducem la tot felul de activități. Vrem să învețe și limbi străine, să facă și un sport, să cânte și la pian, vioară. Apoi, la gimnaziu, realizăm că nu mai au timp de aproape nimic în-afară de școală. Fata mea este elevă în clasa a VI-a. Învață după-amiază. De trei ori pe săptămână are cursuri, până la ora 18. Ajunge acasă la ora 19. Și, evident, după ce mănâncă și se relaxează puțin se apucă de teme. Dimineața învață la istorie, geografie, biologie, română, depinde ce ore are în ziua respectivă. Nu mai are când să meargă la înot. O duceam de trei ori pe săptămână, de la ora 18. Dar acum nu mai reușim. Dimineața nici atât. O dată pe săptămână are meditație la matematică, sâmbăta. Marțea, de la 8.30, are meditație la limba engleză. Automat, toate temele pentru a doua zi le face de seara. Duminica își face temele pentru luni, marți. Practic, nu are nicio zi în care să se odihnească. Este foarte dificil și mă gândesc cât va rezista în ritmul acesta. Sau ce vom face anul viitor sau în clasa a VIII-a, când va trebui să se pregătească mai mult pentru Evaluarea Națională”, ni s-a plâns mama unei eleve de la Școala nr. 24 „Ion Jalea” din Constanța.


„Programul de după-amiază este cumplit!”
De altfel, mulți părinți spun că programul de după-amiază, pentru elevii de gimnaziu, este cumplit și că acestora nu le mai rămâne timp pentru nimic. „Acest tip de orar pur și simplu îi determină pe părinți să îi retragă pe elevi de la sporturi și alte activități pe care le făceau. Nu mai au timp să meargă la antrenament, pentru că dimineața își pregătesc temele, la 12 încep cursurile și le termină la ora 6 sau chiar la ora 7 seara. În week-end, fac pregătiri la diferite materii, în general română, matematică, limbi străine, pentru examenul de la finele clasei a VIII-a. Și s-a terminat săptămâna”, ne-a spus Maria Slav, mama a doi școlari de la Școala nr. 30 „Gheorghe Țițeica” din Constanța.


Un copil care face un sport de performanță, dar vrea să și învețe la o școală bună este nevoit să aleagă cu ce merge mai departe. Așa se face că multe talente ajung să renunțe la sport tocmai pentru a nu neglija școala și a-și reduce șansele de a merge la un liceu bun sau la facultate. „Fiul meu este în clasa a VI-a. În fiecare dimineață merge la antrenament până la ora 10.30. Apoi, de la ora 12, are cursuri. Evident, temele le face seara, iar dimineața doar mai repetă la materiile principale. După șase ore la școală, mai face aproximativ două ore de teme seara. Muncește mai mult decât un adult”, ne-a povestit și tatăl unui alt elev de la Școala nr. 29.


O schimbare radicală!
Din păcate, situația pare că nu are ieșire. Într-un sistem în care notele contează mai mult decât pregătirea în sine, în care bătaia pentru un loc la liceu bun se face la sutime, în care programa se schimbă de la an la an și nu de la generație la generație, părinții se văd prinși în această capcană a meditațiilor și a presiunii de a renunța la alte activități astfel încât copilul să aibă o medie cât mai mare la școală și note cât mai mari la examene. „Doar în momentul în care toți părinții vor face front comun și nu vor mai supune copiii altor pregătiri în afara orelor de curs și temelor pentru acasă se va putea schimba ceva. Altfel, un copil care nu face pregătire nu va avea nicio șansă într-o clasă în care toți fac. Și, evident, trebuie să se modifice și lucrul la clasă, modul de predare, modul de evaluare, cam tot sistemul. Pare o utopie, dar nu imposibil. Doar nu e nimeni dispus să își asume această schimbare!”, este de părere Ioana Rizescu, o altă mămică din Constanța.


Taguri

Alte ştiri din sectiunea Cultură-Educație

Ultima oră

Titlurile zilei