Mentalitatea învechită, barieră în calea învățământului dual. "Trebuie depășite aceste concepții"

964
Mentalitatea învechită, barieră în calea învățământului dual.

Articole recomandate

Mâine, elevii de clasa a VIII-a care au susținut evaluarea națională vor afla rezultatele și vor începe să-și facă calculele pentru licee. Pentru cei cu medii mai mici, învățământul profesional aduce șansa de a învăța o meserie și de a deveni independenți mult mai rapid.


Chiar dacă mulți elevi speră să ajungă la un liceu bun, pentru unii perspectiva unei burse care să le asigure banii de buzunar, în timp ce sunt la școală și se pregătesc pentru viitorul loc de muncă este deja foarte aproape. Sunt aceia care vor opta pentru învățământul profesional dual și vor avea posibilitatea de a se califica direct la viitorul angajator, având asigurat jobul după terminarea școlii.


"Trebuie depășit acest prag de mentalitate în care se spune: vezi că dacă nu înveți carte ajungi la școala profesională. Nu-i o rușine să muncești, nu-i o rușine să ai o calificare, nu-i o rușine să poți să trăiești din asta. Probabil că e o rușine să furi, să minți, să înșeli, dar să muncești nu e o rușine. Nu toată lumea are capacitatea să poată să învețe anumite ecuații, dar poate are anumite abilități practice, are inclinații către o anumită zonă. Desenează frumos, pictează frumos. Monetăria națională, la momentul acesta, nu are gravori, nu are bijutieri, sunt calificări care, la momentul acesta au și dispărut", transmite absolvenților de clasa a VIII-a Ion Gabriel Bratu, președintele Autorității Naționale pentru Formare Profesională Inițială în Sistem Dual din România.


Prezent, săptămâna trecută, la Constanța, acesta a vorbit despre nevoia acută de forță de muncă, dar mai ales despre șansele pe care le oferă învățământul profesional. "Nevoia de forță de muncă este din ce în ce mai accentuată în toate domeniile de activitate, în toate calificările, în toate regiunile țării. Nevoia de forță de muncă adecvată calificată ne-a readus în zona în care trebuie să le oferim copiilor noștri nu o diplomă, nu un certificat, ci un loc de muncă", susține Gabriel Bratu. 


Peste 2.400 de locuri în județul Constanța
Pentru anul școlar 2019 - 2020, 34 de unități de învământ propun clase profesionale. Dintre acestea, 20 sunt în mediul urban și 14 în mediul rural. În total, sunt 114 clase, cu un număr de 2.480 de locuri, în care vor fi școlarizate 27 de calificări profesionale.


"Pentru învățământul dual, răspundem la solicitările agenților economici. Comparativ cu anul trecut, pentru anul viitor, constatăm că există o creștere la răspunsul operatorilor economici. Astfel, în anul școlar 2019 - 2020, piața muncii cu care noi colaborăm ne-a pus pe tapet o listă de calificări și am răspuns cu șapte calificări, în șase clase a IX-a. Este vorba despre  comerciant - vânzător, mecanic auto, tinichigiu vopsitor auto, bucătar, brutar - patiser - preparator produse făinoase, ospătar - chelner - vânzător în unități de alimentație publică și lucrător hotelier. Pentru calificările lucrător hotelier și ospătar, există solicitare pentru învățământul dual din partea Organizației Patronală Mamaia și , din partea SC Phoenicia SRL, pentru brutar, din partea SC România Hypermarche Cora Brătianu. Pentru tinichigiu - vopsitor auto și mecanic auto, unde deja sunt tradiționale clasele din învățământul dual, colaborarea Inspectoratului Școlar Județean Constanța este cu Avia  Motors și Rădăcini Motors. Iar mai nou, va fi formată o clasă la Colegiul Comercial «Carol I», pentru comerciant vânzător, ca răspuns al solicitărilor Camerei de Comerț Româno-Germane, ca reprezentant al Selgros, Penny și Metro România", precizează prof. Gabriela Carmen Neagu, inspectorul școlar pentru învățământ profesional și tehnic. 


Învățământul profesional, ca eșec, nu ca opțiune
Din păcate, învățământul profesional este în continuare privit cu reticență, mai ales de către părinți. Inspectorul școlar general Gabriela Bucovală susține că cea mai mare provocare este aceea de a convinge părinții să-și îndrume copiii către o clasă de învățământ profesional sau profesional dual. "Consider că viitorul unui tânăr nu se poate construi pe o bucată de hârtie. Viitorul unui tânăr trebuie să fie construit solid, cărămidă cu cărămidă, iar un cartonaș de culoare galbenă, fără să am o meserie, nu cred că este cel mai bun start pentru un tânăr. Avem părinți care îi îndrumă pe copii clar către liceu și nici nu vor să audă de această rută, învățământul profesional. Aceștia trebuie însă să înțeleagă că o meserie este cea care le va ajuta copilul în orice situație s-ar afla, indiferent dacă după ce învață această meserie, tânărul își va continua studiile. Și mai ales, trebuie să știe că pot oricând să se ducă apoi la liceu și la facultate. Dacă sunt un sudor bun nu înseamnă că nu pot ajunge un inginer extraordinar peste câțiva ani", consideră șeful ISJ Constanța.


Tot despre concepții învechite vorbește și președintele Autorității Naționale pentru Formare în Sistem Dual. "De regulă, părinții vor să-și dea copiii la clasa de matematică informatică, la clase intensive. Poate că nu au toți aptitudinile necesare. Când se duc să completeze fișele de opțiuni încep cu colegiile naționale, cu liceele, și ulterior nu ajung acolo. Ajung în învățământul profesional și tehnic. Dar nu ajung acolo ca o opțiune, ci ca un eșec: nu au intrat unde au vrut, au intrat unde au fost repartizați. Tocmai de aceea este bine să știe de această școală la care participarea este o opțiune personală: vreau să fiu un mecanic auto bun sau un instalator pentru că pot să câștig, poate, un salariu de 2.000 de euro pe lună. De ce nu?", concluzionează Gabriel Bratu.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.4646 secunde