Învățământul profesional, obligatoriu pentru elevii cu medii sub 5 la Evaluarea Națională 2020

de Andreea PERHAIȚĂ Luni, 19 August 2019 659
Piața muncii se confruntă, în prezent, cu o criză acută de meseriași. Lipsesc specialiști în diverse meserii, iar firmele sunt nevoite să recruteze angajați încă de pe băncile școlii. Din păcate, fie din cauza mentalității învechite, fie pur și simplu din dorința de a face mai mult, majoritatea preferă să meargă la un liceu, unde ies cu o diplomă, în loc să învețe o meserie. 


Așa se face că mulți absolvenți de liceu ajung șomeri calificați sau angajați cu salariul minim pe economie, în timp ce colegii lor care au mers la profesională și au prins o meserie „intră imediat în pâine” și nu au nicio problemă în a-și găsi un serviciu. 
Proiectul de ordin pentru admiterea de liceu 2020, realizat de Ministerul Educației Naționale, propune ca elevii care nu obțin minimum media 5 la Evaluarea Națională 2020 să nu mai intre la repartizarea computerizată pentru locurile la licee, ci să meargă în învățământul profesional sau dual. 


Conform documentului, „la procesul de admitere în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2020 - 2021, participă numai elevii care au susținut Evaluarea Națională și a căror medie de admitere calculată este minimum 5.00”. 
Astfel, elevii slabi vor face trei ani de școală și nu vor mai fi nevoiți să treacă prin examenul de bacalaureat, pe care, oricum au șanse mici să îl promoveze. Însă, continuarea învățământului obligatoriu într-o profesională nu îl obligă pe un elev să rămână definitiv cu studii medii. Ulterior, el poate să-și continue studiile, să facă un an în plus de liceu, să ia bacalaureatul și chiar să meargă la facultate. 


Președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Profesional susține că măsura este binevenită. 
„Părinții trebuie să conștientizeze că un copil care se ducea cu nota 3 la un liceu teoretic avea șanse aproape de 0 să obțină diploma de bacalaureat. În această situație, își făcea mai mult rău, mergând pe o rută de eșec, în final. De aceea, am hotărât ca acești elevi cu medii de admitere sub 5 să meargă la profesională. Nimic nu îl împiedică pe elevul cu medie de 4.90 ca, la finalul clasei a IX-a, să se transfere la liceu, cu diferențele de rigoare și dacă media la final de clasă este egală cu ultima medie din clasa în care vrea să se transfere. Și nimeni nu îl împiedică pe elev să meargă către universitate și de la profesională, trebuind doar să facă un an în plus de liceu”, a explicat Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți. 


Elevii nu cred că e o idee bună 
Reprezentanții elevilor nu sunt însă de aceeași părere și spun că există riscul ca unii să ajungă în domenii către care nu au nicio înclinație sau aplecare.
 
„Prin adoptarea acestei măsuri, unii elevii ar fi constrânși să se orienteze spre o școală profesională, chiar dacă acestora le lipsesc competențele necesare activării în aria de specialitate atribuită. Este posibil ca înclinațiile acestora să poată fi valorificate corespunzător prin înscrierea la licee ce prezintă în oferta școlară specializări care nu pot fi urmate în învățământul profesional. Pe termen lung, efectele negative se manifestă atât asupra indivizilor, printr-o stare de nemulțumire față de locul de muncă, cât și asupra societății, caracterizată de o productivitate scăzută”, sunt de părere reprezentanții Colegiului Național al Elevilor. 


„O diplomă nu asigură viitorul unui copil!”
Inspectorul școlar general Gabriela Bucovală susține că învățământul dual are chiar și mai multe avantaje. 
„La finalul celor trei ani de școală profesională au o meserie, dar își și pot continua studiile dacă doresc. Nu îi oprește nimeni să ajungă și în învățământul superior. Viitorul nu se construiește pe o bucată de hârtie. O diplomă nu îmi asigură mie viitorul. Sau dacă nici măcar nu reușesc să obțin acea diplomă? Pentru că a urma cursurile unui liceu tehnologic, a nu promova examenul de bacalaureat, stau și mă gândesc ce viitor va avea acel copil. Nu are o meserie pe care să o practice și așa ajunge să facă doar ceea ce poate. Poate îmi găsesc un loc de muncă, dar nu prea știu să fac nimic… Principalul avantaj al învățământului profesional este profesionalizarea la locul de muncă, pentru că fac practică foarte multă în cei trei ani. Efectiv, în momentul în care ei își finalizează aceste studii, efectiv știu să facă ceva. Apoi, în-afară de bursa profesională de 200 de lei asigurată de la stat, fiecare agent economic contribuie cu o bursă în cuantum cel puțin la fel. În plus, agentul economic îi poate sprijini cu orice consideră de cuviință: echipament, masă, transport, fiecare cum consideră și eu sper ca agenții economici să înțeleagă că trebuie să existe un început”, consideră șeful ISJ Constanța. 


Taguri

Alte ştiri din sectiunea Cultură-Educație

Ultima oră

Titlurile zilei