"Durerile" sistemului de Educație, reactivate de consultările pentru noile programe de liceu

348

Articole de la același autor

De mai bine de trei luni de zile, Ministerul Educației și-a anunțat intenția de a modifica planurile cadru pentru liceu, filiera teoretică. Au fost lansate chestionare, s-au făcut dezbateri, au fost întrebați profesorii, elevii, părinții. Toate părerile au fost strânse într-un raport care, recent, a fost făcut public. Deocamdată, nu se știe ce a decis ministrul Educației, Valentin Popa, și ce variantă va alege, însă cert este că aproape jumătate din cei chestionați înclină să susțină varianta 1, adică tocmai cea care nu aduce schimbări majore și este cea mai apropiată de actualele planuri-cadru.

Într-un top al priorităților de schimbare, au fost identificate promovarea prin noile planuri a abordărilor multi și interdisciplinare, printr-o apropiere mai puternică între discipline, evidențierea și mai buna promovare a profilului absolventului de liceu prin nou plan cadru și ajustarea numărului de ore prevăzute de planul-cadru, fie prin reducerea, fie prin creșterea numărului de ore în cazul unor discipline școlare.

Raportul scoate în evidență o deschidere mai mare către flexibilizarea ofertei curriculare din partea elevilor și părinților, în comparație cu viziunea, în aparență, ceva mai conservatoare a profesorilor – preponderent cadre didactice cu catedră la nivel liceal - care acordă o mai mare importanță culturii generale. Practic, elevii sunt mai pragmatici, ei vor să învețe doar ceea ce le va trebui mai târziu și să nu se încarce cu informații inutile, iar profesorii susțin că orice informație este necesară, mai ales pentru cultura generală.

"În opinia majorității participanților la procesul de consultare, schimbarea planurilor-cadru de liceu este oportună. Cei care susțin schimbarea în cea mai mare măsură sunt elevii și părinții. De asemenea, chiar dacă unii profesori sunt mai rezervați, și în rândul acestora există un curent important care susține necesitatea acestei schimbări", se arată în concluziile stabilite de reprezentanții Institutului de Științe ale Educației.

Nemulțumiri vechi…

Dezbaterile pe tema planului-cadru reactivează, însă, "durerile" structurale ale sistemului de educație, un fenomen întâlnit și în procesul de consultare pentru planul-cadru de gimnaziu - criticăm planul cadru nu pentru că e bun sau rău, ci pentru că este o oportunitate să reactivăm nemulțumiri cu privire la ce nu funcționează în sistemul de Educație.

Însă, indiferent de varianta propusă, există un anumit consens cu privire la importanța anumitor discipline, cum ar fi limbile moderne, tehnologia informației, științe, în relație cu politicile europene, nevoile pieței muncii, iar relevanța planurilor-cadru pentru profil sau specializare este un principiu frecvent susținut de participanți. Mulți dintre participanții la consultarea publică susțin că sunt necesare o serie de decizii la nivel de sistem, înainte de a propune o variantă de plan-cadru care să întrunească o majoritate consolidată.

"O schimbare majoră de viziune a rolului liceului în parcursul școlar al elevilor nu poate avea succes în absența unor măsuri pregătitoare adecvate și fără a pune în relație elementele de sistem care să o susțină", concluzionează reprezentanții Institutului de Științe ale Educației.

Rămâne de văzut cât din acest raport a fost citit de către mai marii din Educație și cât își vor asuma din ceea ce subliniază aceste dezbateri și chestionare. Să sperăm că se va ține cont de recomandările profesorilor, elevilor, părinților, și ministrul Educației nu va face de capul lui schimbările, bulversând și mai mult învățământul liceal.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.3471 secunde