De ce renunță tinerii la facultate? Universitățile pierd sute de studenți an de an

2060
De ce renunță tinerii la facultate? Universitățile pierd sute de studenți an de an - abandonuniversitate32-1566735109.jpg

Articole de la același autor

Credeați că fenomenul abandonului școlar se regăsește numai în școlile sau liceele constănțene? Ei, bine, vă înșelați! Foarte mulți tineri care se înmatriculează la facultate renunță, ulterior, la studii, iar de multe ori, acest lucru se întâmplă chiar din primul an de studiu. 




Ce-i determină pe aceștia să renunțe la visul de a avea o carieră de succes, un loc de muncă bine plătit și respectat? Motivele sunt diferite pentru fiecare dintre aceștia. Unii dintre ei provin din familii sărace, iar pentru că părinții nu îi pot susține pe perioada facultății, se angajează. 


Partea proastă este că ei iau această decizie mult prea devreme, sunt presați de programul de la serviciu și ajung să își abandoneze studiile, în favoarea salariului primit pentru munca prestată. 


"Colega mea de cameră, din cămin, a început, inițial, cu câteva ore, un program redus, care-i permitea să mai treacă și pe la cursuri. La numai trei luni de când a început să muncească, șefii i-au propus un venit mai mare, banii au tentat-o și a renunțat la școală", ne-a relatat Ioana P., o tânără studentă.


Situația relatată este foarte des întâlnită în mediul universitar constănțean. Andreea C. și-a retras, de curând, actele de la secretariatul facultății la care fusese admisă, pentru că și-a găsit un post de recepționeră, la un hotel care este deschis tot timpului anului. "Lucrez în ture, este adevărat, dar sunt prea obosită ca să mai merg și la facultate. Deocamdată, am ales să nu mai depind de nimeni financiar. Totuși, sper să îmi reiau studiile la un moment dat", a spus fata cu regret. 
Cum spuneam, abandonul universitar este un fenomen tot mai des întâlnit în rândul tinerilor, motivele fiind diverse. Alții, în schimb, abandonează studiile pentru că își dau seama că și-au ales un domeniu greșit, care nu îi reprezintă. Un motiv important este, însă, legat de faptul că mulți dintre cei care au fost admiși la studiile de licență nu fac față, efectiv, cerințelor profesorilor și ritmului în care merg ceilalți colegi din an. 




Nivelul unora dintre studenți este foarte slab


Care este rata de abandon și ce se poate face? Pe marginea acestui subiect am discutat cu prof. univ. dr. Carmen Elena Maftei, prorectorul responsabil cu educația, asigurarea calității și marketing‐ul instituțional, la Universitatea "Ovidius". Cadrul didactic a recunoscut că problema abandonului este întâlnită la toate facultățile din cadrul instituției de învățământ și se situează în jur de 15%. Ea este de părere că nivelul unora dintre studenți este mai slab și decid să nu mai continue studiile. Tocmai de aceea, ea consideră că poate ar trebui ca la liceu să avem un alt sistem de predare și evaluare, unul mai interactiv pentru tineri. "Trebuie umplute niște goluri care sunt la nivelul anilor de liceu. Trebuie să se întâmple ceva…", a declarat pentru "Cuget Liber", protectorul. 


La rândul său, rectorul Universității Maritime din Constanța (UMC), prof. univ. dr. ing. Cornel Panait a declarat că, la ei, rata de abandon este de 10-12%. "Marea majoritate a celor care renunță la studii nu reușesc să promoveze examenele. Ei au un bagaj de cunoștiințe atât de coborât, încât, indiferent de ceea ce încep nu reușesc să fie aduși la un nivel adecvat, pentru a face față unui program de studiu. Universitatea noastră pregătește ofițeri, iar aceștia trebuie să aibă un anumit nivel de cunoștiințe. Desigur, nu toți fac parte din categoria celor de top, dar intră în categoria celor acceptați pentru genul de activitate pe care îl vor desfășura", a subliniat rectorul. 


Aceeași situație o întâlnim și la Academia Navală "Mircea cel Bătrân", dar și la celelalte universități particulare ce funcționează în municipiul Constanța. 


Peste tot, profesorii spun că cifrele abandonului se datorează, în mare parte, volumului de studiu, studenții nereușind întotdeauna să țină pasul. Printre motive se mai numără și diferențele apărute între așteptările pe care le au studenții de la o anumită specializare și ceea ce implică ea, de fapt. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7625 secunde