Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Cultură-Educație

Cine este vinovat pentru eșecul elevilor de la Evaluarea Națională și Bacalaureat? (I)

Ştire online publicată Luni, 16 Septembrie 2019
de Mirabela ȘERBĂNESCU

Atât anul acesta, cât și în anii trecuți, procentul liceenilor promovați în cadrul examenului de Bacalaureat nu face mare cinste județului Constanța, acesta fiind în continuare slab. Desigur, nici rezultatele Evaluării Naționale nu au înregistrat, în ultima vreme, vreun salt ieșit din comun, iar când facem această afirmație, ne referim la întregul sistem educațional, nu la o anumită unitate de învățământ. 

Care să fie explicația pentru această situație deloc plăcută, în care se află, la ora actuală, învățământul? Am încercat să aflăm de ce s-a ajuns aici de la directorii sau profesorii din învățământul constănțean. 

Spre exemplu, directorul Școlii nr. 38 „Dimitrie Cantemir”, prof. Iris Sarchizian, consideră că, de fapt, nu a scăzut interesul elevilor pentru școală, ci mai degrabă acela al unor părinți de a controla cum se pregătesc copiii pentru școală. 
„În ultimii ani, am constatat, cu uimire, că fiecare actor educațional este preocupat mai degrabă în a găsi vinovatul în celălalt pentru eșecul la Evaluarea Națională sau Bacalaureat, în loc să se axeze pe responsabilizarea din timp a fiecăruia. Mulți caută și găsesc scuze cât mai emoționale pentru rezultatele scăzute. Unii profesori, dacă sunt mai exigenți, se lovesc de reclamațiile părinților, alții, mai înțelegători, preferă liniștea și sunt generoși la evaluare. Cert este că trebuie să găsești calea de mijloc pentru a nu avea rezultate sub așteptări. În opinia mea, directorul, fie cel de școală sau de liceu, dacă este conștient de poziția pe care o are, este unul dintre cei care are posibilitatea de a regla derapajele. Important este să fie realist în ceea ce privește resursa umană disponibilă și să trateze cu mare seriozitate problema evaluărilor.

Observ de ceva timp în sistem că este mai comod să dai vina pe reforma continuă și pe legislație sau pe faptul că elevii sunt captivi în lumea virtuală. Părerea mea personală este că noi, adulții (profesori și părinți), trebuie să impunem reguli clare și să fim consecvenți în aplicarea lor”, a subliniat prof. Iris Sarchizian. 

Informațiile ar trebui transmise într-o formă mai atractivă 
I-am adresat aceeași întrebare și Veronicăi Hagi, profesor la Școala nr. 30 „Gheorghe Țițeica”. Părerea dascălului vizavi de această situație este că rezultatele slabe la Evaluarea Națională se datorează unui cumul de factori și că ele nu sunt niciodată o vină unilaterală, tot la fel cum nici rezultatele foarte bune nu pot fi socotite numai meritul instituțiilor de învățământ sau al elevilor. 

„Interesul elevilor pentru învățare a scăzut din cauza faptului că, de multe ori, cunoștințele li se propun într-o formă neatractivă, lipsită de dinamism, fără să fie evidențiate relevanța pentru viață a acestora. În plus, amenințarea permanentă a evaluărilor, susținute în prezent la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, a VIII-a, creează o presiune enormă asupra acestora și familiilor acestora. Nu vom putea discuta de o renaștere a interesului pentru carte al elevilor decât atunci când finanțarea pentru educație va fi consistentă, astfel încât să existe peste tot școli cu laboratoare și cabinete dotate corespunzător, când vor fi clase mai puțin numeroase, când vor fi școli în care elevii să vină toți dimineața și să deruleze programul educațional la ore la care curba de efort este maximă, când se vor asigura posibilități reale de parcurs diferențiat, cu profesori de sprijin, pregătiți pentru a putea acorda atât ajutor celor care recuperează, cât și celor care vor să facă performanță”, a punctat profesorul. 

La rândul său, directorul Colegiului Național Pedagogic „Constantin Brătescu”, prof. Anamaria Ciobotaru, susține că sistemul educațional românesc este, în momentul de față, rezultatul mai multor reforme începute și nefinalizate, fapt resimțit atât de către cadrele didactice, cât și de elevi. 

„În contextul în care planurile-cadru și implicit programele școlare nu sunt așa cum ni le dorim, accentul nefiltrat pe conținuturi în detrimentul formării de competențe transversale la elevi are ca efect imediat pierderea interesului pentru școală. Realitatea este că vorbim despre un segment foarte restrâns din populația școlară care este motivat de a lua note foarte bune la examenele naționale pentru a intra la un liceu bun, respectiv la o facultate. Într-un cadru educațional formal neofertant pentru elevi, motivația scade, așa că rolul esențial revine profesorului. Modul în care acesta, cu resurse limitate, reușește să facă procesul instructiv-educativ atractiv este esențial pentru a putea vorbi de reușita elevului”, a completat prof. Anamaria Ciobotaru. 
 
Schimbarea ar trebui să înceapă cu cadrele didactice 
De asemenea, managerul acestei unități pledează pentru un proces de evaluare corect și coerent, care să înceapă cu evaluarea impactului pe care fiecare cadru didactic îl are asupra elevilor săi. 

„Dacă la începutul fiecărui an școlar, cadrele didactice ar relaționa rezultatele pe care elevii lor le obțin, la materia pe care o predau, cu rezultatul obținut în urma evaluării impactului pe care-l au ei asupra elevilor, lucrurile s-ar îmbunătăți considerabil. 
Un profesor care nu poate să primească feed-back-ul elevilor săi în ceea ce privește impactul pe care-l are asupra acestora nu poate produce schimbări în comportamentul lor, nu-i poate determina să învețe. Schimbarea începe cu noi, cadrele didactice. În zadar vom schimba planuri cadru și programe, dacă noi, cadrele didactice, nu înțelegem că abordarea trebuie să fie diferită față de ceea ce se întâmpla cu 20-30 de ani în urmă. De asemenea, pledez pentru o abordare transdisciplinară a conținuturilor pe care le predăm. În contextul unei problematici complexe a lumii contemporane este aproape imposibilă o perspectivă strict disciplinară a conținuturilor”, a mai spus prof. Anamaria Ciobotaru.

(Va urma)

PUBLICITATE
Citeşte şi
Absolvenții de clasa a XII-a care au ratat prima sesiune a examenului de bacalaureat au avut posibilitatea de a susține probele în sesiunea a doua. Din păcate, mulți nu au luat în ...
Luni începe școala, așa că revenim la aglomerația de dimineață din oraș, cu chinul parcărilor de lângă grădinițe și școli. Autoritățile locale ne sfătuiesc să folosim cât mai mult ...
Consiliul Național al Elevilor a inițiat un protest inedit pentru prima zi de școală, îndreptat împotriva măsurii Ministerului Educației Naționale de a interzice accesul la liceu ...
Alte ştiri din sectiunea Cultură-Educație
Universitatea Maritimă din Constanța inaugurează, astăzi, la ora 13.00, platforma electronică „Get together-practical tools for youth engagement”, realizată în cadrul ...
Toamna, muzica și talentul au fost universul de desfătare al unui eveniment special pentru copiii înscriși la cursurile de Actorie și mișcare scenică și cei de la muzică ...
Curtea Grădiniței „Steluțele Mării” din Constanța s-a umplut, ieri după-amiază, de bucurie și râsetele cristaline ale copilașilor. De ce? Cu ocazia celei de-a IX-a ...
Deseori, părinții se întreabă de ce copiii lor obțin rezultate slabe la învățătură. Oare elevii nu înțeleg ceea ce li se predă la cursuri sau profesorii sunt ...
Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” vă invită sâmbătă, 19 octombrie, de la ora 19.00, la „Don Giovanni”, o operă a cărei muzică a ...
Primăria Municipiului Constanța, prin Direcția Generală de Asistență Socială, le-a oferit seniorilor o seară de neuitat, în compania actorilor Șerban Pavlu ...
Universitatea Maritimă din Constanța organizează mâine, 18 octombrie, de la ora 13.00, inaugurarea unei platforme electronice „Get together-practical tools for youth ...
Liceul Tehnologic „Ion Bănescu“ din Mangalia a găzduit, marți, 15 octombrie, Târgul de toamnă al ofertelor educaționale din ȋnvățământul profesional și dual din ...
Profesorul Ion I. Moiceanu, cunoscut istoric dobrogean, originar din Rucăr de Argeș, dascăl pentru zeci de promoții de elevi ai Liceului Militar de Marină ...
Costume populare aromâne, adunate din satele dobrogene, între anii 1973 – 1980, țesături de interior și obiecte de uz gospodăresc cu o vechime de 100 - 150 de ani ...
20 de elevi ai Colegiului Național Pedagogic „Constantin Brătescu” din Constanța au avut șansa, timp de aproape o săptămână să viziteze un liceu din Olanda și să afle ...
Cei care au iubit-o și admirat-o pe Tamara Buciuceanu Botez îi pot aduce flori de rămas-bun, joi, la Sala Toma Caragiu a Teatrului Bulandra din București, unde va fi depus ...
La Muzeul de Artă Populară Constanța s-a deschis expoziția „Aromânii - Artă și meșteșug”, menită să pună în valoare, în mod special ...
Cunoscutul scriitor și publicist Stelian Tănase vine la Constanța pentru a-și lansa cel mai recent roman intitulat „Marele incendiator - Cronica unui fapt ...
Tinerii care nu au cursuri psihopedagogice finalizate nu pot intra în învățământ. Aceștia nu vor avea dreptul să participe la examenul de titularizare de anul viitor. Măsura apare ...
Uniunea Armenilor din România, sucursala Constanța, organizează, sâmbătă, 19 octombrie, începând cu ora 17.00, la Muzeul de Artă Constanța, un eveniment dedicat ...
Membră a Clubului Sportiv Marina Constanța, Daria Kraus face senzație la competițiile naționale și internaționale încă din clasa a V-a. Recent, ea a ...
Actrița Tamara Buciuceanu a murit, astăzi, la vârsta de 90 de ani. Informația a fost confirmată de reprezentanți ai Spitalului Elias. Tamara Buciuceanu Botez a împlinit anul ...
În ultimii zece ani, Școala Gimnazială nr. 30 „Gheorghe Țițeica” a sărbătorit, mereu, în luna octombrie, Săptămâna Mondială a Spațiului Cosmic ...
Mâine, 16 octombrie, de la ora 11.00, veți avea ocazia de a lua parte la conferința „Exercițiul inteligenței între natural, artificial și duhovnicesc. Ofertă eclesială de ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva