Constanța veche, așa cum puțini au cunoscut-o: "Pasiunea sa a fost împărțită între aceste țărmuri"

de Ana FULAȘ IONESCU Joi, 16 Iulie 2015 3201
Vedetele expoziției vernisate, ieri, la MINAC sunt Gheorghe Petrașcu și Theodor Pallady. „Petrașcu a pictat și la Constanța și la Balcic, dar a pictat și la Veneția. Pasiunea sa a fost împărțită între aceste țărmuri. În ceea ce-l privește pe Pallady, deși nu a iubit marea, a venit la Constanța în perioada Primului Război Mondial, și a realizat un tablou minunat. Sunt doi dintre cei mai importanți poli care au adus pictura noastră interbelică la cote maxime. Când apar într-o licitație e firesc să fie oferite sumele cele mai mari pentru operele lor”, a declarat criticul de artă, dr. Doina Păuleanu. 


Cei doi pictori s-au găsit din nou în cadrul aceleeași expoziții, „Cinegetica și navigație” de la Muzeul de Istorie și Arheologie din Constanța, operele celor doi artiști fiind cele mai valoroase. În Muzeul de Artă din Constanța, picturile celor doi artiști sunt numeroase și așezate la loc de cinste. Amintim doar tabloul „Peisaj din Constanța”, pictat înaintea Primului Război Mondial la mal de mare și „Nud Melancolie” al lui Pallady. Operele „Privind marea la Mangalia” și „Doamna Petrașcu” (care privește marea la Balcic) sunt tablourile din muzeu, care îi aparțin lui Petrașcu. 


Operele lui Gheorghe Petrașcu (1872 -1949) și Theodor Pallady (1871 - 1956) sunt vedetele oricărei expoziții din țară și stră-inătate. 


Ce nu se știe însă despre cei doi pictori, reprezentativi pentru pictura românească, este că nu se agreau deloc. Cu toate acestea, posteritatea îi alătură mereu, neexistând expoziție cu greutate în care operele celor doi talentați pictori să nu fie împreună. Criticul de artă dr. Doina Pău-leanu spune că drumurile celor doi pictori sunt diametral opuse. Dacă Pallady era un tip țepos, greu de abordat, neiertător, care pretindea un înalt grad de civilizație și erudiție, Petrașcu avea o origine mai puțin nobilă, iar ca fire era mai chivernistit, pe-dant, econom și foarte ordo-nat. Pallady era risipitor și îi plăcea să joace la jocurile de noroc, unde, de altfel, pierdea sume însemnate de bani. 


Ce au în comun ambii pictori e că sunt moldoveni și iubeau deopotrivă pictura. Dacă Pallady îl iubea pe Jean Arman, Petrașcu era îndrăgostit de opera lui Nicolae Grigorescu. „Putem spune că Petrașcu l-a idolatrizat pe Grigorescu pentru că l-a ajutat în tinerețe cu niște sfaturi. Petrașcu a plecat în Bretagne, pe urmele lui Grigorescu, pictând aproape aceleași umbre de case. A fost curios să vadă ce l-a atras pe Grigorescu la Vitré. Pictura lui Petrașcu este caracterizată de mate-rialitatea culorii și luminii”, ne-a declarat Doina Păuleanu. 


La polul opus, colegul de generație, Pallady iubea peisajele dezolante, pline de stânci. „Pictura lui Pallady este una a rafinamentelor, ușor crepusculară, greu de înțeles la prima vedere și în niciun caz facilă. Punea prețuri mari la operele sale, motiv pentru care le vindea greu uneori,” a afirmat Păuleanu. 


Nu același lucru se întâmpla în cazul lui Petrașcu care trebuia să-și vândă operele deoarece avea o familie de întreținut. În timp ce Pallady era un aristocrat până în măduva oaselor, spadasin, vegetarian și necruțător cu sine și cu ceilalți, Petrașcu accepta să se tocmească la prețul tablourilor. 


Taguri

Alte ştiri din sectiunea Constanța focus

Ultima oră

Titlurile zilei